Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la propietat del mitjans audiovisuals a Europa

09/04/2024

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, que forma part del Consell d’Europa a Estrasburg, ha publicat una nova edició del seu informe anual sobre els principals actors audiovisuals a Europa. Aquest informe, Top players in the European audiovisual industry – ownership and concentration, ha estat redactat per Laura Ene Iancu, analista del Departament d’Informació de Mercats de l’Observatori.

L’informe pretén il·luminar l’estructura de la indústria audiovisual a Europa en termes d’ingressos, així com altres indicadors de rendiment específics dels segments clau del mercat audiovisual. L’anàlisi proporciona instantànies dels principals agents AV i explora la concentració, l’estatut i l’origen de la propietat per ingressos, subscripcions a AV de pagament, nombre de serveis AV, audiències de televisió i nombre de títols de ficció televisiva. També ofereix visions transversals als actors actius en més d’un segment de mercat.

Aquesta 3a edició de l’informe presenta casos pràctics que il·lustren la diversitat dels paisatges audiovisuals nacionals a Europa.

A l’informe s’inclouen enllaços de descàrrega a totes les llistes principals en format Excel i tots els rànquings inclouen més dels 20 primers agents líders de cada segment específic del mercat AV que es presenten a les pàgines de l’informe. L’anàlisi d’ingressos d’aquest informe cobreix el període del 2016 al 2022.

L’informe constata que a finals de 2022:

Els 100 millors players d’Europa
Els ingressos operatius acumulats dels 100 primers grups audiovisuals d’Europa van créixer el doble el 2022 (+23% respecte al 2016) que els ingressos per serveis audiovisuals del mercat global i a un ritme superior al de la inflació mitjana.

L’evolució acumulada dels 100 primers ingressos va ser majoritàriament orgànica, amb un 90% del creixement representat pel sector privat i concentrat gairebé íntegrament en els 20 primers grups privats. Només els reproductors SVOD purs, com Netflix, Amazon Prime Video, DAZN i Apple TV+ van alimentar la dinàmica dels 100 millors jugadors. Els seus ingressos acumulats es van multiplicar per 6 el 2022 respecte al 2016. En contrast amb l’evolució global dels segments de mercat tradicionals, entre els 100 primers, els ingressos dels actors principalment tradicionals també van registrar un augment (+14% respecte al 2016) impulsat principalment per Warner Bros Discovery, Paramount, Comcast’s Sky, Disney, Vodafone i Deutsche Telekom. En part, aquesta evolució també es podria explicar per una dinàmica més forta en els fluxos d’ingressos generats fora de l’activitat dels serveis AV tradicionals.

Els 20 millors grups audiovisuals europeus per ingressos operatius (2022 – en milions d’euros)

Ingressos operatius consolidats dels 100 principals grups europeus actius en el negoci de vídeo. Sobre la base del millor esforç, per als jugadors de telecomunicacions i les centrals dels EUA, l’anàlisi cobreix principalment els ingressos derivats dels segments de mitjans i producció. Grups no inclosos: 1) grups que ofereixen principalment serveis de telecomunicacions sense detalls sobre els ingressos per vídeo; 2) grups actius principalment en la distribució d’obres audiovisuals; 3) grups de ràdio no actius en el negoci del vídeo; 4) grups que ofereixen facilitats de transmissió de serveis audiovisuals; 5) cadenes de cinema; 6) grups actius principalment en el joc.

Font: Observatori Europeu de l’Audiovisual

Aquests avenços van veure que la quota privada en general i el pes dels EUA en particular van augmentar el 2022 respecte al 2016.

Entre els 100 millors jugadors, els grups privats van veure com el seu pes d’ingressos acumulat augmentava fins al 73% el 2022 (+4% respecte al 2016). Les emissores van prendre la part del lleó (68%), seguides de les companyies impulsades per telecomunicacions (20%) i els jugadors de SVOD pur (12%). Els ingressos del sector privat van ser bancaritzats gairebé a parts iguals tant pels actors europeus com pels EUA.

El pes dels interessos nord-americans en els 100 primers ingressos va augmentar fins al 36% el 2022 (+5% respecte al 2016) a causa de l’augment dels jugadors SVOD purs, però també dels serveis SVOD d’emissores recolzades pels EUA com Sky, Paramount+ , HBO Max i Disney+. Fins al 70% dels interessos nord-americans van ser acumulats per les emissores i el 25% per plataformes SVOD pures. Sky només va representar un terç dels ingressos acumulats pels jugadors recolzats pels EUA.

Els nivells de concentració es van mantenir pràcticament iguals entre els 100 principals grups europeus d’AV per ingressos operatius durant el període analitzat. Els 20 primers jugadors van acumular el 2022 el 73% dels ingressos dels 100 primers, un lleuger augment respecte al 71% registrat el 2016. Pel que fa a les consolidacions entre els actors privats ja presents al top 100, i al creixement orgànic, els forts s’estan reforçant.

Reproductors de televisió de pagament i SVOD a Europa
L’estructura del mercat de la televisió de pagament es va mantenir sense canvis el 2022 pel que fa als nivells de concentració, la participació privada i els interessos dels EUA, en comparació amb l’any anterior.

Els players impulsats per les telecomunicacions (és a dir, els empaquetadors/distribuïdors) a diferència dels players impulsats per l’edició del ram de serveis AV, van representar de manera acumulada més del 70% de les subscripcions de televisió de pagament el 2022. Això fa que el negoci de la televisió de pagament a Europa sigui principalment europeu ( 81%) i gairebé totalment representat pel sector privat (95%). Amb els 10 principals operadors que acumulaven el 60% de les subscripcions a finals de 2022, el mercat de la televisió de pagament es va mantenir molt concentrat.

SVOD, el segment de mercat amb la quota més alta d’interessos dels EUA (84%) i privats (99%), també va ser el més concentrat, amb el 90% de les subscripcions tancades acumuladament a les 10 principals plataformes OTT a finals de 2022. , el nivell de concentració entre els tres primers players va baixar el 2022 en comparació amb el 2021 a causa de l’estancament de les noves incorporacions registrades per SVOD, Netflix i Amazon.

Això va passar amb el teló de fons de l’escalada dels streamers més petits, principalment les plataformes de les potències nord-americanes (és a dir, Paramount, WBD i Disney), que van veure augmentar les seves subscripcions acumulades un +68% el 2022 respecte al 2021. Amb les subscripcions OTT signades a les emissores europees registrant també una dinàmica elevada (+41% el 2022 respecte al 2021), el pes global de les emissores va augmentar un 9% (fins a un 40% el 2022), mentre que la quota de mercat de les plataformes SVOD pura va baixar fins al 57% el 2022 (per -8% respecte al 2021).

Quan es van considerar totes les subscripcions signades als principals grups que posseïen, en lloc de només distribuir, almenys un canal de televisió de pagament destacat o una plataforma SVOD el 2022, les potències nord-americanes van aportar més de la meitat de l’increment acumulat per les categories de jugadors que van registrar creixement. Això va fer que el pes de les potències nord-americanes va augmentar fins al 21% el 2022, afegint un +6% a la seva quota de mercat respecte al 2021.

Els 20 principals grups audiovisuals europeus que posseeixen almenys un canal de televisió de pagament o una plataforma SVOD destacats per nombre de subscripcions de serveis audiovisuals de pagament (2022 – en milers)

Nota: per als grups de telecomunicacions, només s’han considerat les subscripcions SVOD; a diferència de les emissores, les Telcos no posseeixen canals destacats de televisió de pagament, només participen en la seva distribució.

Font: Observatori Europeu de l’Audiovisual

Mercat audiovisual paneuropeu vs. nacional
Els grups audiovisuals a Europa són molt heterogenis pel que fa a la seva cartera d’activitats. A més, adapten el desplegament de la seva cartera a les realitats del mercat de cada territori nacional on operen.

La conseqüència d’aquesta diversitat de doble capa és un ampli palet d’estructures de mercat audiovisual que van d’un país a un altre i molt diferents de la mitjana paneuropea. Això es tradueix en nivells de concentració específics per a cada país, participació de PSM i interès dels EUA per a un segment de mercat audiovisual concret.

Exemples de mercats audiovisuals nacionals: Romania, Països Baixos i Finlàndia

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

29/04/2024
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual: ‘L’aplicació de la Directiva AVMS en països no membres de la UE seleccionats’
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre l'aplicació de la Directiva de Serveis de Mitjans Audiovisuals en països no membres de la UE seleccionats.
29/04/2024
Immersive Tech Week 2024 obre la convocatòria B2B Exhibitors
La iniciativa Immersive Tech Week, organitzada per VRDays Foundation amb el suport d'Europa Creativa MEDIA, ha obert la convocatòria per a B2B Exhibitors, la fira comercial B2B XR on es desenvolupa l'avantguarda de la innovació.
25/04/2024
CPH:LAB obrirà la convocatòria properament
El programa de formació CPH:LAB de CPH:DOX, destinat a participants amb projectes documentals a la intersecció entre art, ciència i societat que siguin realitzats per artistes que vulguin explorar noves formes d’expressió per a l’storytelling factual, obrirà la convocatòria el proper 15 de maig, i la data límit d'inscripció serà el 21 de juny de 2024. 
24/04/2024
L’Acadèmia del Cinema Europeu anuncia els vuit nous ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea’
L'Acadèmia del Cinema Europeu ha anunciat les vuit incorporacions d'enguany als 'Tresors de la cultura cinematogràfica europea'.
24/04/2024
El Festival de San Sebastián obre les inscripcions del Fòrum de Coproducció de Documentals Lau Haizetara
La vintena edició del Fòrum de Coproducció de Documentals Lau Haizetara, que es durà a terme del 23 al 25 de setembre de 2024 en el marc de la 72a edició del Festival de Sant Sebastián, té obertes les inscripcions fins al proper 28 de juny.
24/04/2024
Europa Cinemas presenta la iniciativa Training Boot Camps per a exhibidors/es
Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb la programació de cinema europeu, ha anunciat el llançament d'un nou programa de suport, Europa Cinemas Training Boot Camps, amb el finançament d'Europa Creativa MEDIA.
24/04/2024
Disponibles les presentacions de la sessió informativa sobre la convocatòria Memòria Històrica Europea del Programa CERV
L'Agència Executiva Europea d'Educació i Cultura (EACEA) va organitzar una sessió informativa en línia el passat 18 d'abril de 2024 per presentar les oportunitats de finançament de la convocatòria de propostes Memòria Història Europea - 2024 (CERV-2024-CITIZENS-REM) del Programa Ciutadans, Igualtat, Drets i Valors (CERV).
23/04/2024
Series Mania Institute obre la convocatòria d’Eureka Series Fall 2024
L'edició de tardor d'Eureka Series de Series Mania Institute es durà a terme del 24 de setembre al 6 de desembre de 2024 a Lille (França) en col·laboració amb La Fémis (École Nationale Supérieure des Métiers de l’Image et du Son). La data límit per presentar-s'hi és es proper 6 de juny.
23/04/2024
El Festival de San Sebastián obre la 6a convocatòria de Zinemaldia Startup Challenge
El Festival de Sant Sebastián ha obert la sisena convocatòria de Zinemaldia Startup Challenge, un concurs adreçat a persones emprenedores i startups estatals i europees els projectes dels quals incorporin noves tecnologies aplicades a l'àmbit audiovisual. La data límit d'inscripció és el 31 de maig.
23/04/2024
La xarxa europea EEN ofereix oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per al sector de les indústries culturals i creatives
La xarxa europea Enterprise Europe Network (EEN) ofereix diverses oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per als sectors dels videojocs, audiovisual i cultural.

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2024-DEVSLATE)

Termini: 13/des/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Fostering European media talents and skills
(CREA-MEDIA-2022-TRAINING)

Termini: 04/mai/2022

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2024-TVONLINE)

1r Termini: 07/des/2023
2n Termini: 14/05/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2024-CODEV)

Termini: 06/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2024-DEVMINISLATE)

Termini: 10/set/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video Games and Immersive content development
(CREA-MEDIA-2024-DEVVGIM)

Termini: 24/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2024-FILMDIST)

Termini: 25/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Sales
(CREA-MEDIA-2024-FILMSALES)

Termini: 20/jun/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2024-INNOVBUSMOD)

Termini: 25/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2022-MEDIA360)

Termini: 12/abr/2022

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2024-FILMOVE)

1r Termini: 14/mar/2024
2n Termini: 18/07/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2024-CINNET)

Termini: 16/jul/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2023-AUDFILMEDU)

Termini: 30/mar/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Innovation Lab
(CREA-CROSS-2024-INNOVLAB)

Termini: 25/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media literacy
(CREA-CROSS-2024-MEDIALITERACY)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Journalism Partnerships – Collaborations
(CREA-CROSS-2024-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 14/feb/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Journalism Partnerships – Pluralism
(CREA-CROSS-2024-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 14/feb/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a petita escala
(CREA-CULT-2024-COOP-1)

Termini: 23/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a Escala Mitjana
(CREA-CULT-2024-COOP-2)

Termini: 23/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2024-LIT)

Termini: 16/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...